De eenmanszaak: alle Ins & Outs

1. De oprichting
Het oprichten van een eenmanszaak – een bedrijf waarvan één persoon de eigenaar – is betrekkelijk eenvoudig en volstaat met een inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Veruit de meeste starters kiezen voor deze rechtsvorm.
Per persoon mag er maximaal één eenmanszaak worden opgericht, maar deze kan wel verschillende handelsnamen, activiteiten en vestigingen hebben. Omdat u straks waarschijnlijk voor meerdere opdrachtgevers gaat werken, moet u ook in het bezit zijn van een geldige Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Deze kunt u zelf aanvragen bij de Belastingdienst. Nog meer weten over de VAR en welke voor u van toepassing is? Lees het artikel Alles over de VAR-verklaring of Een VAR aanvragen in 3 stappen.

2. De aansprakelijkheid
Er wordt bij een eenmanszaak geen onderscheid gemaakt tussen privé- en bedrijfsvermogen. Dat betekent dat u zelf aansprakelijk bent voor alle handelingen en financiën van uw bedrijf en de eventuele gevolgen persoonlijk draagt. Het is belangrijk om rekening te houden met de mogelijke risico’s, want mocht het straks misgaan, raakt u naast uw zaak bijvoorbeeld ook uw koophuis en inventaris kwijt. Als u getrouwd bent of gaat trouwen, is het dus zeker aan te raden om huwelijkse voorwaarden te laten opstellen.

3. De belasting
Wanneer u uw eenmanszaak inschrijft bij de KvK, wordt dit automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst, die vervolgens gaat bekijken of u belastingplichtig bent. Als u als ondernemer wordt erkend, heeft u ook recht op bepaalde belastingvoordelen zoals dezelfstandigen- en startersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Bij uw inschrijving in het Handelsregister heeft u ook een eigen BTW-nummer gekregen. Hierna wordt u door de Belastingdienst als ondernemer erkend en kunt u aanslagen verwachten voor de BTW-aangifte. U wordt dan ook geacht omzet te maken en BTW in rekening te brengen en voor te financieren op uw inkopen.

4. De verzekering
ZZP’ers zijn zelf verantwoordelijk voor het afsluiten van hun verzekeringen. De voordelen van werkgevers die een deel van de ziektekosten voor hun rekening nemen is niet meer vanzelfsprekend. Omdat u geen werknemer bent, kunt u bij eventuele ziekte geen beroep doen op de Ziektewet, WW of de WIA. Het is daarom aan te raden om al tijdens de oprichtingeen arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) af te sluiten. Als het gaat om ziektekosten is het afsluiten van een basisverzekering voor iedereen in Nederland verplicht (dus niet alleen ondernemers). Hiervoor betaalt u premie aan uw ziektekostenverzekeraar, alsmede een bijdrage via uw belastingaangifte.

5. Het pensioen
Als ZZP’er heeft u in de meeste gevallen na uw 65ste recht op AOW, maar voor aanvullendpensioen zult u zelf moeten zorgen. Voor de meeste mensen is een AOW niet voldoende om onbezorgd van hun oude dag te kunnen genieten. Om hun AOW aan te vullen kiezen sommige ondernemers ervoor om een zorgverzekeraar in te schakelen voor een pensioenvoorziening. Ouderwets maandelijks zelf een bedrag opzij zetten op een spaarrekening kan natuurlijk ook, maar vergt wel de nodige discipline. Maar hoe eerder u begint met het treffen van regelingen over uw pensioen, hoe beter.

6. Het personeel
U heeft straks een eenmanszaak, maar dat wil niet per definitie zeggen dat er ook maar één persoon in uw onderneming werkt. Of u nu per direct of in een later stadium (bijvoorbeeld als uw bedrijf sterk is gegroeid) personeel wilt aannemen, maakt hiervoor niet uit. De naam van uw eenmanszaak zegt namelijk iets over de rechtsvorm en niet over het aantal personen dat werkzaam is in uw bedrijf. Lees hier meer over hoe het aannemen van personeel in zijn werk gaat.

bron:www.ikgastarten.nl

No Comments Yet.

Leave a reply

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

DutchEnglish